Overslaan en naar de inhoud gaan

Jan-Willem Seip

Oefenmeester in Klantcontact

Trainer, opleider, spreker, schrijver in verkoopgesprekken en communicatie in 110 verschillende branches met als specialisme de retail/detailhandel en de zorg. Leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

 


sales
verkopen
acquisitie
netwerken
relatiebeheer
verkoopplan
klantgerichtheid
gastgerichtheid
binnendienst
buitendienst
winkelpersoneel
mystery guest
offerte schrijven
Elevatorpitch
Dagvoorzitter

 

Jan-Willem Seip (1968) is Oefenmeester in Klantcontact. Zijn motto is 'Verkopen is mensenwerk'.

Dit laat hij ondernemers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte hij in 2002 Vendicum op. Jan-Willem verzorgt vele workshops, presentaties en lezingen. Hij traint groepen en is auteur van elf boeken en meer dan tweehonderd artikelen.

 

WERKWIJZE

Verkopers en niet-verkopers leren meer of betere opdrachten en nieuwe klanten binnen te halen; dat is wat ik dagelijks doe sinds 2002. Hoe koester je als organisatie je bestaande klanten? Dat vind ik nog belangrijker dan jagen op nieuwe klanten, terwijl de bestaande klanten via de openstaande achterdeur weglopen.

Mijn opdrachtgevers zoeken een training, cursus, opleiding, workshop, lezing, seminar of congres met één ding gemeenschappelijk: beter netwerken, acquireren en relatiebeheer. Ik geloof meer in de behoeftegerichte aanpak om beter te verkopen, dan om tijdens een bijeenkomst allerlei intelligente en theoretische modellen de revue te laten passeren.

Mijn bijeenkomsten kenmerken zich door 25% theorie en 75% ervaren en oefenen. Wat heb je aan tips als je deze niet hebt toegepast? Doordat ik de bijeenkomst baseer op de leerwensen van de deelnemer voorkom ik dat het een onemanshow wordt.

Mijn feedback of die van de trainingsacteur kan confronterend zijn, vooral als ik de werkvorm ‘Jan Klaassen’ gebruik. Confronterend betekent in dit geval: heel leerzaam en toepasbaar zodat mijn deelnemer beter of meer gaat verkopen. Als ik Mystery Guests inzet, dan wordt heel goed duidelijk in hoeverre de deelnemer het geleerde in de praktijk toepast.

Retail/detailhandel
Vijfendertig procent van de consumenten geeft aan regelmatig tot vaak een winkel te verlaten zonder (volledig) geslaagd te zijn. In de helft van de gevallen ligt dat aan het personeel; hun gedrag, houding, voorkomen en hun contactuele en commerciële vaardigheden. Daarin heb ik me gespecialiseerd. Winkelmedewerkers leren hoe ze van een kijker een koper kunnen maken + hoe ze extra bij-verkopen kunnen realiseren aan een blije klant die vaker terugkomt in de winkel en anderen vertelt hoe fijn ze geholpen zijn.

De zorg
Inmiddels heb ik ruim 1.300 zorgmedewerkers getraind op het gebied van gesprekstechnieken, communicatie en patiënt-/cliëntgerichtheid. Van thuiszorgmedewerker tot huisarts. Als partner/trainer ben ik verbonden aan Looyint om zorgmedewerkers in staat te stellen hun werk nog beter te doen.

Verkopen is mensenwerk
Op mijn visitekaartje staat onder meer vermeld ‘Oefenmeester in Klantcontact’ en 'Verkopen is mensenwerk'. Dat houdt in dat deelnemers van de trainingen die ze bij mij volgen, oefenen in (het aanscherpen van) hun commerciële en communicatieve vaardigheden. Vaardigheden die verkopers en ondernemers en non-sales mensen toepassen in het contact met de (potentiële) klant.

Klantbehoud
Verkopers en niet-verkopers leren bij mij meer of betere opdrachten en nieuwe klanten binnen te halen. En hoe koester je als organisatie je bestaande klanten? Dat vind ik nog belangrijker dan jagen op nieuwe klanten, terwijl de bestaande klanten via de openstaande achterdeur weglopen. Ik heb meer dan 600 workshops, presentaties, trainingen en lezingen gegeven aan ongeveer 17.500 cursisten. Daarnaast neem ik Nima Sales-examens af en ben ik auteur van elf boeken en enkele honderden artikelen.

 

KLANTEN

Jan-Willem werkt(e) onder andere voor: Rabobank,  Kamer van Koophandel,  Syntens,  Achmea,  Albert Hein,  De Baak,  FNV,  Fontys,  Friesland Foods,  Gemeentes,  GGD,  GGZ,  Hanzehogeschool Groningen,  ISBW,  Jong MKB,  Nederlands Jeugdinstituut,  NBA,  NVM SOM,  NVBA,  NVO2,  Peugeot,  PON,  RSM Erasmus University,  SMA,  Schouten & Nelissen,  Spanbeton,  Uitgeverij Thema,  Transavia

 


Reviews

Ik heb Jan-Willem al jaren geleden een aanbeveling mogen geven en recentelijk heeft hij weer een glansrijke rol als dagvoorzitter neergezet. Opmerkelijk is zijn voorbereiding, hij verdiept zich in de materie, stelt de juiste vragen vooraf en zorgt ervoor dat op de dag zelf iedereen enthousiast wordt van zijn enthousiasme en kunde. Hij is absoluut de sterke schakel tussen sprekers en publiek. Mede dankzij zijn inzet kijk ik terug op een zeer geslaagde dag en congres.
Pascal Evertz
HR - Leidinggevende
Hoe krijg je een groep ondernemers, die nog wat onwennig naar elkaar kijken, enthousiast aan het netwerken? Zet Jan-Willem Seip voor de zaal en binnen no time is het een druk geroezemoes. Zijn mensen lekker in gesprek met elkaar. En doelgericht. Kennismaken, kennis delen. Helpen. Schuchterige blikken veranderen in zelfverzekerde poses. Ja, ik ben een ervaren netwerker, toch leer ik nog steeds van Jan-Willem.
Gerard Weck
HR - Leidinggevende
Ik heb recentelijk het genoegen gehad als deelnemer aanwezig te zijn bij een workshop acquisitie en werving. Hij heeft dit ingevuld met een spel. Het is een leuke, leerzame en bij tijd en wijle confronterende manier van inzicht krijgen in eigen vaardigheden, die van anderen en de gewenste kwaliteiten. Jan-Willem staat voor een open communicatie, kennis van zaken en een goede mix tussen 'klassieke' saleskwaliteiten en nieuwe inzichten.
Steven Hoen
Deelnemer
Van Jan-Willem heb ik inmiddels een paar trainingen / workshops bij mogen wonen. Jan-Willem is een zeer getalenteerd spreker. Hij weet iedereen op het puntje van de stoel te krijgen en te houden. Jan-Willem motiveert, inspireert en geeft een verfrissende zeer ter zake doende kijk op de wereld van netwerken en sales. Bent u toe aan een verfrissende training, aarzel dan niet om Jan-Willem te bellen!

Ed Burgwal

Ed Burgwal
Deelnemer
Jan-Willem Seip is sales- en ondernemerscoach. Hij helpt ondernemers en verkopers aan meer opdrachten, verkoop, acquisitie en klanten. Ik ontmoette Jan-Willem tijdens een KvK workshop over netwerken. Wat me het meest is bijgebleven is zijn enthousiasmerende, laagdrempelige benadering en een paar slimme, praktische tips die ik direct kon toepassen.
Dionne van Dijk, MSc
Deelnemer