Anja Grüteke

Schrijftrainer en tekstcoach: teksten die werken

Wie is Anja?

Anja Grüteke ondersteunt professionals in het schrijven van heldere teksten voor uiteenlopende doelgroepen. Anja Grüteke is een ervaren en enthousiasmerende trainer en heeft zeer brede ervaring met het geven van trainingen aan professionals binnen diverse branches: specialisten in hun vakgebied die vaak schrijven voor generalisten, die niet  'het vakjargon' spreken. Daarnaast geeft zij les op hogescholen en begeleidt studenten bij hun portfolio's en afstudeerrapporten. Haar trainingen kenmerken zich door variatie en interactie in de groep, zowel op groepsniveau als individueel.

lees meer

reviews (5)

9,0 Training klantgerichte brieven en e-mails schrijven Ik heb de cursus als erg positief ervaren. Ik vond het ook leuk om met de collega’s een cursus te doen. Ik vond vooral het opstellen van correcte e-mails erg leerzaam. Ook het onderdeel waarin er twee brieven met verschillende stijlen werden voorgespiegeld vond ik leuk. Als ik verder nog hulp nodig heb bij bepaalde taal vraagstukken laat ik het zeker weten. Nogmaals hartelijk dank voor de cursus, iedereen was er erg positief over.

Anonymous

Type: Deelnemer

Bekijk alle reviews

Klanten

Anja werkt(e) onderandere voor: Martens en Van Oord,  ING,  KPMG,  Rabobank,  Aegon,  Arval,  BBN Adviseurs,  Academisch Medisch Centrum,  ProRail,  Kamer van Koophandel,  Diverse inspecties o.a. IGZ,  Diverse ministeries o.m. Economische Zaken | Veiligheid en Justitie | Sociale Zaken en Werkgelegenheid,  SRK Rechtsbijstand,  Nagelhout Administratiekantoor,  Vrije Universiteit,  Hogeschool van Amsterdam,  Hogeschool Windesheim, 

MEER Over Anja

Wie is Anja

Anja Grüteke ondersteunt professionals in het schrijven van heldere teksten voor uiteenlopende doelgroepen.

Anja Grüteke is een ervaren en enthousiasmerende trainer en heeft zeer brede ervaring met het geven van trainingen aan professionals binnen diverse branches: specialisten in hun vakgebied die vaak schrijven voor generalisten, die niet  'het vakjargon' spreken. Daarnaast geeft zij les op hogescholen en begeleidt studenten bij hun portfolio's en afstudeerrapporten. Haar trainingen kenmerken zich door variatie en interactie in de groep, zowel op groepsniveau als individueel.  Trefwoorden: energiek, analytisch, humor, professioneel.

Nadat zij op haar 22ste haar opleiding Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Leiden afrondde, was Anja  onder meer adviseur Interne Communicatie van het College van Bestuur van de TU Delft. Daarna maakte ze de overstap naar PinkRoccade, als manager van de communicatieafdeling van PinkRoccade Sociale Zekerheid. Zij stuurde het communicatieteam aan en adviseerde de directie over beleidscommunicatie en communicatie in grote ICT-projecten. In haar functie als Accountmanager, eveneens voor PinkRoccade, schreef Anja veel offertes en specialiseerde zich in commercie en klantcommunicatie.

In 2005 maakte ze de stap naar het zelfstandig ondernemerschap. Anja traint veel bij overheidsorganisaties, audit- en beleidsafdelingen, klantenservice, banken, verzekeraars, administratiekantoren, marketing- en communicatieafdelingen en juridisch specialisten.

Doel- en doelgroepgericht communiceren is Anja’s specialiteit.

Opleiding

2012 Omgaan met weerstand, Karin de Galan Anders
2005 Didactiek, Nederlands als Tweede Taal (NT2) WO
2002 Professioneel Leidinggeven Anders
1988 Nederlandse Taal- en Letterkunde WO
1984 VWO Anders

Talen

Nederlands Zeer goed

Werkervaring

OCT 2005 - HEDEN Studentbegeleider Hogeschool Windesheim
JUN 2005 - HEDEN Trainer Linkfirma, VU, Trainingsbureaus
OCT 2005 - MAR 2015 Docent Hogeschool van Amsterdam
JAN 2001 - JAN 2005 Accountmanager en relatiebeheerder PinkRoccade, Getronics
JAN 1996 - JAN 2001 Communicatiemanager en beleidsadviseur PinkRoccade
JAN 1989 - JAN 1996 Communicatieadviseur Technische Universiteit Delft
BEKIJK Het trainingsaanbod

trainingsaanbod

Training

Doelgroep

Soort

'Piramidaal rapporteren: audit- en beleidsrapporten'1. Voorbereiden op de schrijftaak: kaders: doel, doelgroep, hoofdvraag. Oriëntatie op de lezer: voor wie schrijf je en wat wil hij/zij weten? Wat is het krachtenveld: de opdrachtgever, stakeholders, experts. 2. Informatie verzamelen: interview- en gespreksvaardigheden (optioneel / aanvullend dagdeel). 3. De tekst opzetten: schrijven vanuit de kernboodschap en vanuit lezersvragen; alineaindeling en tussenkopjes; een lezergerichte inleiding. 4. Formuleren en afwerken: actief, bondig en correct formuleren; de juiste (advies)toon, wegwijzers aanbrengen, taal- en tikcheck.

HBO - WO Geschikt voor beleidsadviseurs, auditors, kwaliteitsmanagers, consultants en iedereen die beroepsmatig rapporten, memo’s of beleidsnotities schrijft.

Incompany

Bekijk

'Klantgerichte e-mails en brieven schrijven'We beginnen op de stoel van de lezer met zomaar wat voorbeelden van brieven en e-mails. De deelnemer zit op de stoel van de klant. Welke eisen stelt de deelnemer zelf aan klantgerichte brieven en e-mails? Dit koppelen we aan huidige zakelijke conventies, gevolgd door een zelfcheck op de meegenomen brieven. Onderwerpen die verder aan bod komen: een handig schrijfproces, de gouden driedeling (opbouw), eigentijds, klantgericht en correct formuleren. De deelnemers dragen zelf praktijkcasussen aan waarmee we oefenen.

Iedereen die zakelijke brieven en e-mails aan klanten of burgers schrijft.

Incompany

Bekijk

'Klantgericht reageren op schriftelijke klachten'Onderwerpen die in deze training aan bod komen: kenmerken van klantgerichte klachtafhandeling, de opbouw van een antwoord op een klacht, mogelijke openings- en afsluitingszinnen, klantgerichte toon (zacht op relatie, hard op inhoud), woordkeus: uitleg van vaktermen, lastige situaties: meerdere klachten, onfatsoenlijke benadering of onredelijke klacht.

Medewerkers die communiceren met klanten en burgers en die in hun werk klachten moeten afhandelen.

Incompany

Bekijk

'Wervende teksten schrijven'In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod: schrijven vanuit doel, doelgroep, kernboodschap en kernwaarden. Formuleren van een hoofdvraag, propositie en/of een frame. Het opbouwen van de boodschap: prikkelende titel, lead, actiekopjes en de 'Libelle-/Elsevier-formule': tips en trucs om de lezer de tekst in te trekken en de aandacht vast te houden. Ook jij kunt schrijven! Dat leer je in deze training.

Medewerkers van communicatie-, marketing en beleidsafdelingen

Incompany

Bekijk

'Argumenteren op schrift: individuele schrijfcoaching'Na oriëntatie op doel, doelgroepen en type hoofdvragen van de teksten die je schrijft, gaan we op de stoel van de lezer zitten. Je leert te kijken naar je tekst door de ogen van de doelgroep en benoemt kenmerken van een doelgroepgerichte tekst. De basisprincipes van helder argumenteren komen aan bod en die passen we toe op eigen teksten. Om de eigen schrijfvaardigheid te ervaren en (weer) geïnspireerd te raken, staan ook creatieve schrijfoefeningen op het programma: oefeningen die energie en schrijfkracht geven. Na een analyse van sterke punten en valkuilen bepalen we het schrijfproces dat voor jou als schrijver het meest efficiënt is. De trainer reikt desgewenst bouwplannen en inzichten aan om snel een overtuigende tekst op te bouwen.

Beleidsmedewerkers, consultants, managers, accountants, inspecteurs die in hun primaire werk teksten moeten schrijven die overtuigen.

Coachingsessie

Bekijk

Indicatie uurtafrief: €180,- en een dagdeel: € 645,-

Bekijk de reviews
BEKIJK Het trainingsaanbod

New review

Ja   Nee  
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

reviews (5) Add review

9,0 Training klantgerichte brieven en e-mails schrijven Ik heb de cursus als erg positief ervaren. Ik vond het ook leuk om met de collega’s een cursus te doen. Ik vond vooral het opstellen van correcte e-mails erg leerzaam. Ook het onderdeel waarin er twee brieven met verschillende stijlen werden voorgespiegeld vond ik leuk. Als ik verder nog hulp nodig heb bij bepaalde taal vraagstukken laat ik het zeker weten. Nogmaals hartelijk dank voor de cursus, iedereen was er erg positief over.

Anonymous

Type: Deelnemer

8,0 Training Effectieve beleidsteksten schrijven Reacties van deelnemers: “Ik heb de training als erg waardevol ervaren. Tips kunnen direct in de praktijk worden toegepast.” “De cursus was inspirerend, goed gebracht. Ik zat vast met een tekst en heb dit al na de eerste bijeenkomst weer vlot kunnen trekken. Ik kan goed toepassen wat ik heb geleerd.”  

Medewerkers Beleid, Economische Zaken

Type: HR - leidinggevende

8,0 Training Auditrapporten schrijven Reacties van deelnemers: "Duidelijke structuur, goede afwisseling, aandacht constant vastgehouden. Hele goede en leuke training, met name ook door werken met eigen teksten.” Het gebruik van eigen rapporten als lesstof is heel leerzaam en effectief; maakt valkuilen heel herkenbaar.”

Medewerkers Kwalliteitsafdeling, ProRail

Type: HR - leidinggevende

9,0 Training Effectief reageren op klachten Via het Taalcentrum van De Vrije Universiteit volgden ik en mijn collega's deze training bij Anja. Het was een training van anderhalve dag en het was top. Heel veel praktijkopdrachten gedaan. Anja kan heel goed les geven. Zij is duidelijk, overtuigend  (ze praat met je of ze legt de dingen uit in dagelijkse taal). De tijd was zo voorbij omdat het zo leuk was. Als ik het hele pakket moet beoordelen, kan ik haar een 9 geven!! Ik heb geleerd wat de structuur van een brief moet zijn en hoe snel kort en krachtig je brieven kan afhandelen. Ik heb nu een duidelijk beeld wat de inhoud van een brief moet zijn, hoe je moet indelen en waar je op moet letten. Ik heb echt wat geleerd en al toegepast op mijn werk.  

Gul Gungor

Type: HR - leidinggevende

10,0 Training piramidaal schrijven Anja is een professional met veel kennis van leesbaar, correct en kernachtig Nederlands schrijven. Ze weet de aandacht tijdens de training vast te houden door voldoende afwisseling van onderwerp en een heldere opbouw en structuur. Ze legt begrijpelijk uit en geeft duidelijke feedback op ingeleverde stukken. Ze 'maakt' de training door haar prettige persoonlijkheid, haar flexibele omgang met vragen tijdens de training en haar humor, hierdoor verloopt de training zeer plezierig. De trainingsdag en de schriftelijke feedbackmomenten zijn door alle deelnemers als zeer positief en leerzaam ervaren. Het lesmateriaal geeft je tot slot een uitstekend naslagwerk.

Femke Verhoeven

Type: HR - leidinggevende

BEKIJK DE WERKWIJZE

Werkwijze

Als neerlandica en schrijftrainer help ik anderen om beter zakelijke teksten te schrijven: vanaf de stoel van de lezer.

Denk bijvoorbeeld aan beleidsteksten, adviesrapporten, correspondentie met klanten (papier, e-mail en social media), sollicitatie-uitingen en artikelen.

Dat doe ik door focus aan te brengen in het schrijfproces en door de schrijver op de stoel van de moderne lezer te zetten: een lezer die snel wil weten wat de kern van de tekst is, daar vragen bij heeft en een duidelijk antwoord op die vragen wil. In mijn trainingen maak ik gebruik van:

  • praktische oefeningen
  • inzichten uit psychologie, communicatiewetenschap en consultancy, zoals het piramidale gedachtegoed van Barbara Minto
  • discussie, perspectiefwisselingen, humor, tempo.

Het uitgangspunt in mijn trainingen is dat helder schrijven neerkomt op helder denken. De kunst is vervolgens om die heldere gedachten zo op papier te krijgen dat:

  • je boodschap overkomt bij je doelgroep (effectiviteit);
  • je in de korst mogelijke tijd de beste tekst schrijft (efficiëntie).

Als tekstcoach begeleid ik deelnemers in individuele schrijftrajecten, bijvoorbeeld deelnemers van communicatieafdelingen. Daarnaast schrijf ik blogs, artikelen voor magazines, en teksten voor websites.

In het contact met opdrachtgevers vind ik goed opdrachtnemerschap van groot belang. Ik stel vragen om duidelijk te krijgen wat iemand wil, waarom op die manier, voor welk publiek, en waar eventuele valkuilen zitten. Als ik een beeld heb, kom ik met creatieve ideeën en inspiratie. Ik vind het belangrijk om energie te geven en ik haal de energie uit de kwaliteit die ik lever, uit samenwerking met inspirerende, eigenwijze mensen en uit de leereffecten die deelnemers ervaren. Met scherpte, humor en zelfrelativering ga ik aan de slag.

Bekijk de reviews

Expertise

  • Communiceren
  • Zakelijk schrijven
  • Commercieel schrijven
  • Corporate communicatie
  • Advies- en beleidsrapporten schrijven
  • Kort en bondig schrijven
  • Correcte spelling en taalgebruik
  • Creatief schrijven
  • Emails schrijven
  • Online & webteksten schrijven
  • Blogs en artikelen schrijven
  • Overige
  • Klantgerichtheid
NEEM CONTACT OP

Contact