Jan-Willem Seip
Oefenmeester in Klantcontact
Trainer, opleider, spreker, schrijver in verkoopgesprekken en communicatie in 110 verschillende branches met als specialisme de retail/detailhandel en de zorg. Leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.
Jan-Willem Seip (1968) is Oefenmeester in Klantcontact. Zijn motto is 'Verkopen is mensenwerk'.
Dit laat hij ondernemers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte hij in 2002 Vendicum op. Jan-Willem verzorgt vele workshops, presentaties en lezingen. Hij traint groepen en is auteur van elf boeken en meer dan tweehonderd artikelen.
WERKWIJZE
Verkopers en niet-verkopers leren meer of betere opdrachten en nieuwe klanten binnen te halen; dat is wat ik dagelijks doe sinds 2002. Hoe koester je als organisatie je bestaande klanten? Dat vind ik nog belangrijker dan jagen op nieuwe klanten, terwijl de bestaande klanten via de openstaande achterdeur weglopen.
Mijn opdrachtgevers zoeken een training, cursus, opleiding, workshop, lezing, seminar of congres met één ding gemeenschappelijk: beter netwerken, acquireren en relatiebeheer. Ik geloof meer in de behoeftegerichte aanpak om beter te verkopen, dan om tijdens een bijeenkomst allerlei intelligente en theoretische modellen de revue te laten passeren.
Mijn bijeenkomsten kenmerken zich door 25% theorie en 75% ervaren en oefenen. Wat heb je aan tips als je deze niet hebt toegepast? Doordat ik de bijeenkomst baseer op de leerwensen van de deelnemer voorkom ik dat het een onemanshow wordt.
Mijn feedback of die van de trainingsacteur kan confronterend zijn, vooral als ik de werkvorm ‘Jan Klaassen’ gebruik. Confronterend betekent in dit geval: heel leerzaam en toepasbaar zodat mijn deelnemer beter of meer gaat verkopen. Als ik Mystery Guests inzet, dan wordt heel goed duidelijk in hoeverre de deelnemer het geleerde in de praktijk toepast.
Retail/detailhandel
Vijfendertig procent van de consumenten geeft aan regelmatig tot vaak een winkel te verlaten zonder (volledig) geslaagd te zijn. In de helft van de gevallen ligt dat aan het personeel; hun gedrag, houding, voorkomen en hun contactuele en commerciële vaardigheden. Daarin heb ik me gespecialiseerd. Winkelmedewerkers leren hoe ze van een kijker een koper kunnen maken + hoe ze extra bij-verkopen kunnen realiseren aan een blije klant die vaker terugkomt in de winkel en anderen vertelt hoe fijn ze geholpen zijn.
De zorg
Inmiddels heb ik ruim 1.300 zorgmedewerkers getraind op het gebied van gesprekstechnieken, communicatie en patiënt-/cliëntgerichtheid. Van thuiszorgmedewerker tot huisarts. Als partner/trainer ben ik verbonden aan Looyint om zorgmedewerkers in staat te stellen hun werk nog beter te doen.
Verkopen is mensenwerk
Op mijn visitekaartje staat onder meer vermeld ‘Oefenmeester in Klantcontact’ en 'Verkopen is mensenwerk'. Dat houdt in dat deelnemers van de trainingen die ze bij mij volgen, oefenen in (het aanscherpen van) hun commerciële en communicatieve vaardigheden. Vaardigheden die verkopers en ondernemers en non-sales mensen toepassen in het contact met de (potentiële) klant.
Klantbehoud
Verkopers en niet-verkopers leren bij mij meer of betere opdrachten en nieuwe klanten binnen te halen. En hoe koester je als organisatie je bestaande klanten? Dat vind ik nog belangrijker dan jagen op nieuwe klanten, terwijl de bestaande klanten via de openstaande achterdeur weglopen. Ik heb meer dan 600 workshops, presentaties, trainingen en lezingen gegeven aan ongeveer 17.500 cursisten. Daarnaast neem ik Nima Sales-examens af en ben ik auteur van elf boeken en enkele honderden artikelen.
KLANTEN
Jan-Willem werkt(e) onder andere voor: Rabobank, Kamer van Koophandel, Syntens, Achmea, Albert Hein, De Baak, FNV, Fontys, Friesland Foods, Gemeentes, GGD, GGZ, Hanzehogeschool Groningen, ISBW, Jong MKB, Nederlands Jeugdinstituut, NBA, NVM SOM, NVBA, NVO2, Peugeot, PON, RSM Erasmus University, SMA, Schouten & Nelissen, Spanbeton, Uitgeverij Thema, Transavia
Reviews
Ed Burgwal