open vs incompany

Open training of In-company? En hoe selecteer je de beste trainer?


bas van riet
Bas van Riet - Dutch Training Professionals - Trainer - Matchmaker & Founder

Soms krijg ik de vraag welke "open" trainingen ik kan aanbevelen en wat het verschil is tussen de "open" en "in-company" variant.

Met het enorme aanbod van trainingen is het best lastig om daar een goed en juist antwoord op te geven.

Het begint natuurlijk met de vraag waarom je op zoek bent naar een training. Een training is een mogelijk middel en nooit een doel. Daar zal ik nu niet verder op in gaan al is het wel een cruciale eerste stap.

Ga je voor een "open" training of kies je voor in-company?

Bij het kiezen voor een open training adviseer ik om te letten op:
 

- Wie is de trainer? Zijn/haar track-record, achtergrond en werkwijze. Bureaus huren namelijk altijd externe trainers in. Kunnen ze aangeven wie jouw training gaat geven?

- Een programma dat aansluit op jouw leerdoelen i.p.v. dat ze summier en/of algemeen aan bod komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de reden waarom je aan deze training deelneemt.

- De groepsgrootte, dit ivm persoonlijke aandacht. Zelf vind ik in groepen van 9 personen fijn werken. Als de groep groter is kijk dan hoeveel tijd er per deelnemer is.

- De overige deelnemers, waar komen ze vandaan en welke vragen hebben zij? Sluiten deze aan bij de leerdoelen van de medewerker? Deze is vaak lastig om te achterhalen om kom je vaak pas tijdens de training achter.

- De investering versus het aantal sessies/interventies en contactmomenten. Een open training is vaak een relatief hoge investering. Verdient deze zich terug, prima!

- In hoeverre wordt de praktijk van de medewerker in de training gebruikt? (inclusief het oefenen met eigen praktijksituaties?)

- De mogelijkheid om het direct toe te kunnen passen en te gaan DOEN. Algemene tips, modellen en strategie is leuk maar toepassen van het geleerde is cruciaal.

- De borging van het geleerde. (bijvoorbeeld met blended learning)

- Kan de deelnemer vrijuit praten? (over de organisatie of is er sprake van bedrijfsgeheimen etc.)

 

Liever een in-company maatwerk training?
 

Let ook hier op dat de trainer/professional het verschil maakt. Belangrijk bij zowel het inhuren van een zzp'er als bij een bureau. Bijna alle grotere bureaus huren namelijk zzp trainers in.

Zorg er dus voor dat de trainer bewezen succesvol is en daarnaast een sterk maatwerk programma kan maken.

Vragen die je de trainer kunt stellen bij de selectie zijn:

1. Welke doelgroep(en) help jij? 

2. Waarmee help je hen? (Welke vragen hebben ze en/of welke signalen zijn er?)

3. Hoe doe je dat? (Qua werkwijze/aanpak/methode/middelen?)

4. Wat levert het op? (Welke concrete resultaten/referenties/best practices?)
 

Natuurlijk is het ook belangrijk dat de trainer ervaring heeft met het maken van maatwerk programma's.

Hiervoor kan je de STAR-Methode ook prima toepassen:

- Situatie: Geef een voorbeeld van een opleidingssituatie waarin je betrokken was dat een positief resultaat opleverde. (Graag naam en toenaam)

- Taak: Beschrijf de taken/doelen die in deze situatie aan bod kwamen.

- Actie: Vertel over de verschillende maatwerk acties/interventies die werden uitgevoerd om de doelen/taken te voltooien.

- Resultaat: Welke directe en meetbare resultaten kwamen voort uit je maatwerk acties/interventies? 
 

Geen tijd of twijfel je welke trainer het beste past bij jouw vraag en organisatie?

Wij helpen organisaties met het inzetten van de ideale trainers/coaches voor hun in-company opleidingsvragen.

Snel, eerlijk (richting trainer & opdrachtgever) en zonder gedoe.

Bel mij gerust of stuur ons een bericht, ook als je gewoon een keer wilt sparren. 

Groet,

Bas van Riet

✆ +31 65 382 240 2

 

Download als PDF