nooit beloofd

Eerste hulp bij trainingsaanvragen...


bas van riet
Bas van Riet - Dutch Training Professionals - Trainer - Matchmaker & Founder

 

Stel, een manager heeft jou gevraagd om een training ‘Time Management’ te zoeken. En wel voor een medewerker die naar zijn zeggen veel te vaak een deadline mist. Jij gaat aan de gang en komt uit op een trainingsbureau of zelfstandige trainer met een prima reputatie. Ook de kosten zijn redelijk. De medewerker gaat naar de training. Na afloop bel je hem op en hij is ontzettend enthousiast. Veel geleerd en staat te popelen om het toe te passen!

OK, denk je. Dat is goed gegaan…

Maar na een maand valt zijn manager bij jou binnen. Hij kijkt je streng aan en vertelt je dat hij eigenlijk geen enkele vooruitgang heeft gezien en dat hij zich afvraagt of jij wel een goede keuze hebt gemaakt bij de training. Hoe ga je daar nou mee om? Of beter: hoe voorkom je zo’n situatie?


Tip: laat je opdrachtgever kiezen uit verantwoordelijkheden.

Op het moment dat deze manager jou benaderde heb je meteen voor een oplossing gezorgd. (training). Het is maar de vraag of dat de juiste oplossing is of ‘genoeg oplossing’. Hij lijkt je nu verantwoordelijk te maken voor het resultaat. Dat was kennelijk zijn verwachting, terwijl jij waarschijnlijk iets denkt in de trant van “Ja maar dat heb ik ook nooit beloofd”.

Als je een dergelijke situatie wilt voorkomen dan kun je hem op het moment van zijn vraag het beste een aantal verschillende aanvliegroutes aanbieden:
 

Optie 1: “OK, ik regel een training”

Zorg dan wel dat je aangeeft dat je niet kan garanderen dat het (deadline)probleem van de medewerker ook echt wordt opgelost. Geef aan dat je ook kan helpen met een andere optie:

 

Optie 2: “Ik wil best een training regelen voor hem, maar mag ik je eerst een paar vragen stellen?”

Denk dan aan vragen in de categorie:

“Welk resultaat verwacht je van hem nadat hij de training gevolgd heeft?”

“Een training is een middel. Hij kan er van leren. Maar hoe wil je er voor zorgen dat hij ook echt anders gaat werken in de praktijk?”

“Gaat het mis omdat hij het niet KAN? Of zijn er andere oorzaken voor? Is hij zichzelf wel bewust van het belang van deadlines?”

Etc…

Het effect van dit soort vragen is dat je je opdrachtgever (op een indirecte manier) bewust maakt van zijn eigen verantwoordelijkheid en dat je niet bereid bent om je daarmee te laten afschepen. Als hij zijn antwoorden geeft op die vragen, dan kun je hem ook helpen met manieren die de kans op een tastbaar resultaat vergroten (zie volgende optie).

 

Optie 3: Voorstellen doen om resultaat te bereiken

Er zijn veel dingen die je kunt doen. Hier drie suggesties:

A: Intakegesprek: een gesprek tussen de medewerker, zijn leidinggevende en jou. Hierin kun je de manager helpen met het achterhalen van de oorzaken en dan pas (gezamenlijk) bepalen wat de beste oplossing is. Misschien komt het alleen maar door tijdelijke privéproblemen en is een training helemaal niet nodig. Of misschien heeft hij last van de manier waarop zijn manager hem aanstuurt waardoor hij minder gemotiveerd is.

En als het dan toch een vaardigheidsprobleem blijkt te zijn, dan kun je op dit moment bij de medewerker doorvragen op wat hij anders gaat doen zodat hij daaraan later gehouden kan worden. De training is alleen maar een ondersteunend middel dat hij krijgt.

B: Voorstellen doen over meting: je kunt de medewerker met zijn manager laten nadenken over de manier waarop ze de vooruitgang gaan meten: “In welke mate moet het halen van deadlines verbeteren om dit alles te kunnen beoordelen als ‘succesvol’?

C: ‘The morning after the day before’: zorg (van te voren) dat je een gesprek hebt geregeld tussen de medewerker, zijn leidinggevende en jou en wel direct na afloop van de training. Hier kun je meteen ingaan op het enthousiasme van de medewerker. Maar dan wel zodanig dat hij en zijn leidinggevende gelijk nadenken over de manier waarop. Zo krijgen zij de verantwoordelijkheid die hoort en heb jij extra geholpen om de operatie tot een succes te maken.
 

...je maakt ook een stevige indruk naar jouw opdrachtgever (zonder gedemotiveerd over te komen).

Met dit soort ingrepen kun je voorkomen dat jij verantwoordelijk wordt voor iets dat je niet volledig kan beïnvloeden en je maakt ook een stevige indruk naar jouw opdrachtgever (zonder gedemotiveerd over te komen).

 

We staan voor je klaar.

Wil jij hulp en een goed gesprek, of een keertje sparren om de vraag achter de vraag te achterhalen? We staan voor je klaar en helpen je graag. En natuurlijk altijd samen met de de juiste professional passend bij de context van jouw organisatie en zijn/haar expertisegebied en werkervaring!

Hoe wil je contact met ons? Bellen? Videogesprek? Whatsapp? Mail? Zeg het maar. We staan voor je klaar.

Download als PDF